söndag 14 augusti 2011

Skorna...

Inprovning och tillskärning av remmarnas längd.

För en vecka sedan fick jag mina nya fina 1300-talsskor som jag beställt. De är rätt sent trettonhundra-någonting, med krenelering, spetsig tå och allt. Nu har jag ägnat hela medeltidsveckan åt att gå in dem, både med patinor och utan. De funkar jättebra, jag är så himla nöjd! Väl hemma nu har jag tvättat dammet av dem försiktigt med lädertvål och ska smörja in dem igen med Morjärvs skinnsmorning när de torkat.



Efter en dags användning.

De är sydda av min kompis Ludvig från Bäckedal, som numera är skomakare till yrket. (Spännena är av brons och det är Burr på Historiska Fynd som gjort dem) Ludde syr för hand på gammalt sätt med svinborst istället för nål, för att inte hålen som tråden går igenom ska bli onödigt stora. Det skulle jag vilja testa någon gång! Och det gav verkligen resultat. När jag skulle blöta upp skorna för att gå in dem (skor som vändsys vänds blöta, och därefter brukar lädret hårdna) fick jag hälla vatten i skorna, för hur länge jag än stod i badkaret med vatten upp till fotknölarna ville det inte läcka in genom sömmarna! Jag är grundligt impregnerad! ;-)


Otroligt elegant krenelering, tycker jag!

Formmässigt så är de efter ett 1400-talsfynd från Tyskland, men påminner också om ett från Helgeandsholmen i Stockholm, men utan den mystiska söm som syr fast skons skaft vid nederdelen som finns på originalet. Det ser enligt Ludvig nästan ut som om man sparat på ovandelen och sytt på en ny sko nedanpå, när den första nötts sönder. Inte helt otroligt, tycker jag.


Efter en vecka och ett stort slag ser skorna ut såhär, nästan helt "ingångna".

Mina skor är om jag minns rätt i ett lite extra exklusivt vegetailgarvat italienskt läder, med sula i ett autentiskt ekbarkgarvat engelskt som tydligen är mycket svårt att få tag på. Jag är övertygad om att de är väl värda sitt pris, och mer ändå eftersom jag fick ett kompispris, men ännu viktigare är att de är snygga och kommer att hålla länge om jag sköter om dem. Jag funderar på att själv sy på en liten "plös" för att göra dem ännu mer vattensäkra och kanske kosta på mig ytterligare två spännen av samma sort på varje sko, för att göra dem ännu lite snyggare...

"Med ett par bra skor kan man gå hur långt som helst."

/ I.


Ps!

Kika gärna in på www.ludvigs.nu om du gillade mina skor och vill se vad han kan mer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar