söndag 22 maj 2011

Vårbal i Uppsala - balklänning.

I helgen har det varit mycket sömnad, fest och gala. Hela dagen och natten igår var det vårbal på makens studentnation, och jag kände mig så klart förpliktigad att sy en ny klänning med tillbehör och allt. Idag har jag träffat min gamle klasskamrat Johan och hans fästmö Linnea för att planera brudklänningssömnad. Kul att få variera sig med lite "modern" sömnad ibland! (Mer om brudklänning i ett annat inlägg, projekt av dylik dignitet förtjänar full uppmärksamhet!)

Obligatorisk parfotografering i lekpark på fördrinken...
Champange under blommande äppelträd. Man kan ha det sämre!

Smyckena på bilden här ovan har min vän Sandra Martinsson gjort och man kan säga att jag byggde upp klänningen utifrån dem. Jag tänkte lite vårigt, lite romantiskt, lite 60-tals-chic. Modellen är rätt rak och enkel med en lång överkjol i guldbroderad spets/tyll. Stommen är en ankellång klänning av superfint vårgrönt siden, med klädda knappar i bak. Tygerna är delvis återbrukade, delvis nya och hela balklännings-sömnadsinspirationen kommer från min vän Marias inspirerande syjunta på Kalmar Nation under våren.


Helfigur.


Matchande väska, såklart.


Ja, det blev en väska också i klänningstyget, bara för att jag är lite övermatchad, dum och tidsoptimistisk. Den blev med lite hjälp från Olle klar med ungefär fem minuters marginal innan vi behövde gå hemifrån till fördrinken. Men söt som tusan är den, med applikation i spetstyget från överkjolen. (Fodret i matchande polkaprickig ljusgrön bomull är nästan det bästa, men syns inte i bild tyvärr.)


Romantiskt värre.
 
Vår, ljuvliga vår!
 / I.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar