lördag 12 mars 2011

Snåljåpsbörs.

Det har varit tenta och uppsatsskrivning nu och lite mindre hantverk och bloggande några dagar. Men lite har jag åstadkommit ändå. Jag vill gärna visa några bilder på mitt senaste alster, en snåljåpsbörs. Jag kallar den så för att det är en egentligen helt valig tofsprydd börs, men snålsydd och ihoppusslad av 6 olika spillbitar från en medeltidsbrudklänning jag sydde i våras åt min bästa väninna.

Snåljåpsbörs, eller sömmerskans lön?
Jag tröttnade på att kantväva provlappar till Prologworkshopen, och ville visa på något vettigt man kan använda tekniken till. Och apropå Prolog - jag väcktes i morse av ett samtal från min gamle klasskamrat Martin som också arrangerar Prolog. Han bad mig hålla i lite "hantverkshäng" på kvällarna under konventet, och jag var inte sen att tacka ja. Jag skulle ändå självfallet hålla på med just det, hänga med sköna hantverksnördar... Det blir kul!

Den nya börsen var det ja. Jag började med att ta de största spillbitarna som fanns kvar efter klänningssömnaden, sy ihop dem snyggt med "bitch-stitch" som jag kallar det, rackarsöm eller backstitch som andra kanske säger. Sedan tråcklade jag fast ett sidenfoder. Kanten på sidenfodret gjorde jag lite större upptill och vek jag ned över det röda yllet, där ska det sys snörhål senare. 


Den övre "börssidan" består av 4 bitar, den undre av 2. Materialskarvar är sexigt!
Jag vek jag in alla sömsmåner mot varandra så som jag beskrivit förut och tråcklade igen, fast nu genom alla lager ytterst i kanten, för att hålla ihop påsen tillfälligt. Sedan varpade jag upp en vanlig enkel brickväv i rött och gult, med bara tre brickor och alla hål trädda den här gången. Och förresten - när jag gjorde min sykrok, då pratade jag om en ställning jag skulle bygga för att underlätta kantvävningen... Det har jag inte gjort, för jag insåg att det vore som att försöka uppfinna hjulet igen. Konstruktionen jag tänker på finns redan och heter... Bandvävstol! Och jag har såklart en liggande, sällan använd... Men nu kom den väl till pass!

Jag spände fast tyget med en säkerhetsnål (tunnare än sykroken eftersom jag jobbade med siden nu) i ett band som satt fast i bandvävstolens högra rulle. Kantväven fick sy ihop den lilla väskan. Genom att flytta fram säkerhetsnålen och släppa efter på varpen på den vänstra rullen vävde jag mig runt hela projektet på några timmar. Det går mycket fortare med bra verktyg!
Kantväven syr ihop börsen och inslagets små stygn smälter ihop ganska bra med tygets färg.
Jag är riktigt nöjd med slutresultatet! Snoffsiga toffsar och snygga snoddar är enkelt att slänga ihop av knapphålssilke, och lite extra tjusigt tycker jag det blev med silverpärlor. Till nästa gång ska jag tänka efter extra noga vart på projektet jag börjar väva, så att kantvävskarven hamnar mer strategiskt. Lämpligt här hade till exempel varit mitt under påsen, där den nästan inte syns och inte bär någon belastning, till skillnad från uppe vid handtagets fäste som jag nu valde.


Efter att ha avslutat påsen känner jag mig ändå inte helt färdig. Jag skulle gärna vilja göra någon liten sidenapplikation eller broderi på den, kanske ett heraldiskt lejon eller något sådant. Vad tror ni, blir det för mycket?

/ I.

3 kommentarer:

  1. Oh vilken snygg! Nu blir jag så sugen att komma hem till dig och pyssla igen! Har du tid i veckan? Eller nästa vecka kanske? Kram!

    SvaraRadera
  2. fint!! var kommer bandvävstolen ifrån? Har letat efter en sån eftersom min rygg inte riktigt klarar sättet att väva med bandet fäst runt midjan...

    SvaraRadera
  3. Maria - Tack! Gudruns Ullbod har fina bandvävstolar tycker jag, dem kan jag rekommendera. Men just den här varianten är en släktklenod från min mans sida, jag fick den i present. Den är tillverkad i Gesta Snickerifabrik. Jag har fått montera av lite grejer som egentligen hör till, för att den ska vara bättre för brickbandsvarianter.

    SvaraRadera